Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op tourette.startpagina.nl

werken met tourette?

  • onbekend met tourette

    Ik ben een beginnend ondernemer. Kortgeleden heeft een meisje (17 jaar oud) bij mij gesolliciteerd voor een vacature als verkoopster. Zij maakte op mij een heel goede indruk, voornamelijk omdat zij tijdens het gesprek eerlijk aangaf het Syndroom van Tourette (?) te hebben. Ik heb eerlijk gezegd heel weinig ervaring met dit syndroom, maar zij kon mij vertellen, dat zij de tics onder controle kan houden zolang zij dit wil. Wat ik daarvan weet is, dat tics vaak veel erger zouden worden als er meer druk opgelegd wordt. Ik ga natuurlijk niemand vragen om een oordeel te vellen, maar ik overweeg heel serieus om dit meisje aan te nemen in mijn winkel. Het enige wat mij bezighoudt is: Kan een meisje met een dergelijke “handicap” het aan om klanten te adviseren, orders te verwerken etc. zonder dat zij ernstige klachten gaat krijgen (puur voor haarzelf) en klopt mijn toch wel zeer eenzijdige beeld met de werkelijkheid zoals jullie die beleven?

    Alvast veel dank voor de reacties en excuses voor de vooroordelen!

    Onbekend

  • Erina

    Ik heb geen ervaring met mensen die het syndroom Chilles de La Tourette hebben, maar ik ben op dit moment bezig een presentatie te houden over dit syndroom.

    Door mijn vooronderzoek heb ik veel informatie gevonden en hieruit bleek dat sommige mensen met TS hun tics ondercontrolen kan houden dan al niet voor een gedeelte. Wanneer ze bezig zijn met iets wat veel concentratie vereist of wat hij/zij leuk vindt heeft dit een positieve invloed.

    Ik denk dat als je gevoel er mee eens is, je dit meisje gewoon aan moet nemen. Ze heeft van te voren eerlijk aangegeven hoe haar situatie is en er is niemand die haar hier op mag afkeuren.

    De ervaring die je op doet is ook niet verkeerd. Je leert in de omgang met dit meisje hoe het is om met mensen te werken die een syndroom hebben. Dit kan altijd positieve ervaringen geven. Wanneer je gevoel goed is zou ik zeggen ga ervoor!

    Het meisje verdient een kans en als jij de goede persoon bent om haar die te bieden, wat houd je dan tegen?

    Met vriendelijke groet,

  • onbekend met tourette

    Eigenlijk houdt niets mij tegen, maar ik weet gewoon nauwelijks iets over dit ziektebeeld (behalve de geeikte vooroordelen tot mijn schande). Wat ik heb begrepen, is dat veel patiënten meer last krijgen van tics etc. als ze deze tics langdurig hebben moeten onderdrukken. Verder lijkt een baan als verkoopster mij ook een lastige plaats, aangezien mensen met dezelfde vooroordelen als ik, (echter zonder mijn tact), snel aan haar zien dat er iets niet is zoals het “normaal” zou zijn. Mijn overweging is: “Zou het voor haar niet veiliger/gemakkelijker zijn om op een werkplek op kantoor oid te verblijven”, is het voor haar niet veel te vermoeiend om bepaalde tics steeds te moeten onderdrukken?. Let wel, ik neem natuurlijk uiteindelijk zelf de beslissing en ik heb tegen haar ook gezegd dat we eventueel in een tweede gesprek wat dieper zullen ingaan op haar zienswijze in deze. In de tussentijd probeer ik gewoon wat extra informatie te verkrijgen. Als het meisje mijn voorkeur krijgt, dan zal ik er ook alles aan willen doen om het tot een succes te maken, zowel voor haar als voor mij, ik wil alleen zowel voor haar als voor mij een teleurstelling zoveel mogelijk voorkomen.

    M.vr.gr. Onbekend

  • ianpieps

    Ik denk persoonlijk dat zij het wel aan zal kunnen.

    Als zij zelf aangeeft dat zij de tics onder controle kan houden zal er denk ik geen probleem zijn.

    Het zal er wel aan liggen wat voor tics zij heeft.

    Een tic kan bevoorbeeld zijn het veelvuldig knipperen met je ogen.

    Ziet er misschien beetje raat uit, maar niemand heeft er verder last van.

    Het word misschien anders als het een tic zou zijn die met spraak te maken heeft.

    Miijn zoontje heeft er zo 1, en die doet er dan ook 5 minuten over om een vraag te stellen.

    Houdt er wel rekening mee dat tics kunnen veranderen en verdwijnen.

    Laat de GTS geen reden zijn om haar niet aan te nemen.

    GTS patienten kunnen op dezelfde manier functioneren als ieder ander.

    Groetjes en suc6 met de keuze.

    sandra

  • m

    Hallo,

    Misschien dat ik U kan helpen. Ik ben 25 jaar en heb zelf tourette. Ik heb een normale baan waarin ik goed functioneer. (ik begeleid verst. gehandicapte kinderen) Behalve mijn collega's en afdelingshoofd , weet er niemand dat ik gilles de la tourette heb. Natuurlijk zijn er veel verschillende vormen en gradaties van GTS en heb ik er niet overdreven last van maar ook ik heb tig tics die mij een hele dag bezighouden.Dat het meisje zelf heeft gesolliciteerd geeft al aan dat ze het denkt aan te kunnen. Ze zal er ongetwijfeld over nagedacht hebben. Als ik naar mezelf kijk functioneer ik ondanks mijn tics goed. Ik ben wat gehaastiger dan anderen en wil alles vlug vlug af hebben maar dat is per mens verschillend. De een vind het fijn om met mij samen te werken de ander krijgt er de kriebels van als ik hun werk al af heb, Ik kan geen 5 minuten stil zitten ik moet bezig zijn. Iemand heeft wel eens gezegd, zoek een andere baan, bijvoorbeeld een kantoorbaan maar waarom??????!! ik zou er doodongelukkig van worden. Een touretter moet je niet op een stoel achter de pc zetten, wel even maar niet 8 uur per dag! Een touretter moet zich kunnen bewegen, kunnen zijn wie hij/zij is. als ik me prettig voel, kan zijn wie ik ben en geaccepteerd word heb ik een stuk minder last van tics. als ik noodgedwongen op kantoor word gezet omdat anderen misschien mijn tics zouden zien, dan zou ik pas exploderen! geef haar de kans !

  • Jessika

    Ik dank jullie hartelijk voor jullie antwoorden. Zoals ik al eerder aangaf zal ik aan het eind van de sollicitatieperiode een weloverwogen besluit nemen en jullie opmerkingen hierin meenemen. Ik zal in een eventueel tweede gesprek zeker nog met haar overleggen hoe zij haar werk ziet en kan aangeven op welke manier zij problemen of struikelpunten voorziet in verband met haar aandoening. Alles meenemend zal ik haar in ieder geval niet op voorhand afwijzen op dit puntje!

    Dank!

  • Tanja

    Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd of ze is aangenomen?

    Ik heb zelf Tourette en ben stewardess..

  • Jessika

    Ha Tanja,

    Ik had besloten om haar aan te nemen, maar helaas heeft ze zelf besloten om een andere baan aan te nemen waar ze meer kon verdienen!

    Groet, Jessika

  • Janneke

    Wel geweldig dat je haar gewoon een kans wilde geven :)

    Ik denk dat een baan als verkoopster juist heel geschikt is voor een Touretter. Ben zelf ook verkoopster geweest en kon mijn energie daar goed in kwijt. Bovendien zijn Touretters heel creatief dus weten altijd een goede oplossing voor een probleem.Jessika schreef:

    >

    > Ha Tanja,

    > Ik had besloten om haar aan te nemen, maar helaas heeft ze

    > zelf besloten om een andere baan aan te nemen waar ze meer

    > kon verdienen!

    > Groet, Jessika

  • Tanja

    Jammer, maar ik ben blij voor de vrouw met Tourette dat ze een goede baan kon krijgen!

    Leuk dat je het nog even liet weten!