Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op tourette.startpagina.nl

Kind van 10 met Tourette, wordt GEK van de tics...

  • Melleke mv 3.

    Hallo, ik ben een moeder van 3 kinderen waarvan een zoon van 10 jaar met ADHD, Gilles de la Tourette en MCDD. Ik weet dat hij er niks aan kan doen, maar ik word echt helemaal GEK van de geluiden en bewegingen die hij maakt. Hij smakt, hij steekt zijn tong steeds uit, hij kucht en weet ik wat al niet meer. Ik word er vreselijk verdrietig van, want ik weet dat het bij zijn stoornis hoort en ik accepteer zijn druk zijn, en zijn driftbuien, maar eerlijk gezegd drijven die geluiden me het meest tot wanhoop. Wat moet ik hier nu mee?? Moet ik het accepteren?? Wie herkent dit???

  • ianpieps

    Ik weet precies wat je bedoelt.

    Mijn zoon van 10 heeft adhd, gts en pdd-nos.

    Hij knippert met zijn ogen, trekt met zijn mond, en de hele dag door is hij net een beat box.

    Wat kun je er aan doen?

    Zou het niet weten, behalve dan je afsluiten van de geluiden en er af en toe een grapje van maken.

    Ik zeg vaak tegen Ian dat hij zijn beatbox uit moet zetten, en dan kijkt hij me zo vreselijk dom aan?

    Misschien verdwijnen de geluiden binnenkort en komt er iets stils voor in de plaats.

    Je zult het moeten accepteren, of hem aan de medicijnen zetten.

    Groetjes,

    sandra

  • Melleke mv 3.

    Was er al bang voor dat ik het moet accepteren:(. Ik probeer het ook, maar het lukt me niet echt. Ik blijf proberen.

  • ianpieps

    ik weet er alles van

    word soms ook helemaal gek van Ian.

    Hij wil me dan iets vertellen, en dan staat eerst 2 minuten de beatbox aan, dan zegt hij 4 woorden en dan weer de beatbox en ga zo maar door.

    Zit je met je zoon bij een kinderpsychiater?

    Zo ja, dan kun je aan hem vragen of er nog iets is dat je kunt doen.

    Ik weet wel dat ritalin de tics versterkt, dus misschien kan dat iets verlaagd worden waardoor de tics weer iets minder worden.

  • Rob

    “Ik zeg vaak tegen Ian dat hij zijn beatbox uit moet zetten, en dan kijkt hij me zo vreselijk dom aan?”

    Misschien moet je dat toch anders doen.

    Waarom ik dat denk……..

    Omdat het pijn doet.

    En wat doet Ian straks…

    Hij kruipt in z’n schelp.

    Dat heb ik ook gedaan, en ik ben er nooit meer uitgekomen.

    En als je er een idee van wilt krijgen, hoe zich dat op de langere

    termijn ontwikkeld…Lees de brief …die Gabrielle schrijft aan Sanne.

    Ik kan mij heel goed identificeren met wat Gabrielle schrijft, en ga daar zeker iets mee doen…..Tenminste….Als Gabrielle dat goed vind.

    Rob.

  • Melleke mv 3.

    Hij heeft al een lage dosis Ritalin omdat de dosis te hoog was, hij werd er extra druk van namelijk. Er is nog geen medicijn wat helpt bij hem, we zijn een beetje uitgeexperimenteerd.:(

  • ianpieps

    Ik snap wat je bedoelt.

    Maar Ian vind het niet erg als ik het zeg.

    Het is een geintje tussen mij en hem, en hij weet dat het zo klinkt.

    Als hij iets niet leuk vind van wat ik zeg, dan zegt hij dat tegen mij, en hij weet ook dat ik er dan mee stop.

    Ik ga niet door als hij het niet leuk vind.

    Het dom kijken van Ian, is gewoon de manier waarop hij kijkt, en niet omdat ik iets zeg wat hij niet begrijpt.

    Bij Ian begint het langzaam minder te worden, omdat de drukke tijd voorbij is.

    Wij praten heel veel over de tics die Ian heeft.

    We praten erover hoe het op andere mensen/kinderen over komt.

    Wij zijn met Ian ook druk bezig om alles onder controle te krijgen, alleen duurt dat erg lang.

    In zijn schulp zitten doet Ian al het grootste gedeelte van zijn leven.

    Hij heeft namelijk ook PDD en de meeste emotionele contacten wijst hij af.

    Juist door de grapjes die wij met hem maken, hebben wij een gezonde relatie met hem.

    Ondanks alle problemen die Ian heeft, en ADHD, GTS en PDD zijn er maar een paar van is Ian een heel gelukkig kind.

    En als mijn opmerkingen tegenover hem helpen, blijf ik dat doen.

    Dus ik begrijp heel goed wat je bedoelt, maar soms is het goed om niets te veranderen.

    Groetjes,

    Sandra

  • ianpieps

    Wij zijn vanmorgen weer met Ian heen geweest, en heb gevraagt of er neit iets was tegen de tics.

    Dat is er wel, maar eigelijk wil de psych hem dat niet geven omdat hij eerst wil kijken hoe het nu gaan nu de drukke periode weer voorbij is.

    Inderdaad gaat het nu iets beter.

    Maar het blijft om gek van te worden.

    Ian krijgt ‘s morgen 10 mg en ’s middags 5 mg ritalin.

    Misschien wordt dat straks een ander medicijn of misschien krijgt hij er iets bij.

    Geloof me, ik hoop het niet.

    En de opmerking van mij over die beatbox, daarmee bedoel ik dus niet dat het steeds gezegt wordt hoor.

    Gewoon af en toe als geintje, en Ian weet dat.

    Het is een beetje erg raar overgekomen, vandaar ook dat bericht van Rob denk ik, maar zo bedoel ik het niet.

    Ik bedoel alleen maar, soms moet je een geintje maken anders red je het niet.

    En als je zoon ertegen kan , maak dan dat geintje met hem, anders niet.

    Groetjes,

    Sandra

    P.S. misschien kun je ook op deze site kijken, kun je ook je vraag kwijt.

    Zij kunnen het misschien beter verwoorden dan ik.

    http://www.tourette.nl/content/index.shtml

  • Melleke mv 3.

    Dankjewel voor je reactie. Ik snap je wel hoor. Ik probeer er ook maar een grapje van te maken, je moet wat he??? Misschien dat die van mij ook nog eens aan de clonidine gaat. Hij heeft er elke dag last van 12 maanden per jaar.

  • ianpieps

    Ik heb nog een keer extra aan Ian gevraagt of hij mijn opmerking erg vond.

    Zijn eigen antwoord was“ nee, zolang je het maar niet de hele tijd doet, maar zoals nu vind ik het niet erg”

    Heb hem ook nog een keer extra verteld dat hij het wel moet zeggen, als ik het te vaak zeg.

    Het is helemaal niet mijn bedoeling om hem in de grond te trappen.

    Het is echt gewoon een geintje om er mee om te gaan.

    Groetjes,

    sandra