Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op tourette.startpagina.nl

verbazing

  • r.peeters

    met verbazing lees ik de symptonen van tourette, ik heb een zoon van 9, na onderzoek door een kinderpsychiater, heeft hij een vermoeden dat hij tourette heeft, na twee jaar ellende op school wegens heftige gedragsproblemen,misschien nu duidelijkheid, hij is vandaag begonnen met medicijnen, wie herkent dit….zogenaamde zeer boze buien, neurien en zeer storend gedrag in de klas, tot nu toe denkt men op school dat hij aandacht EIST!!!!!!

  • r.peeters

    bezorgde moeder schreef:

    >

    > met verbazing lees ik de symptonen van tourette, ik heb een

    > zoon van 9, na onderzoek door een kinderpsychiater, heeft hij

    > een vermoeden dat hij tourette heeft, na twee jaar ellende op

    > school wegens heftige gedragsproblemen,misschien nu

    > duidelijkheid, hij is vandaag begonnen met medicijnen, wie

    > herkent dit….zogenaamde zeer boze buien, neurien en zeer

    > storend gedrag in de klas, tot nu toe denkt men op school dat

    > hij aandacht EIST!!!!!!

  • gea vergeer

    wij weten nu 3 jaar naar 10jaar dokteren dat onze zoon tourette heeft

    hij is echter de hele dag op school bezig zijn tic's enz in te houden

    dit gaat tenkoste van zijn concentratie op het schoolwerk

    ik krijg te horen IK ZIE NIETS AAN HEM zeer vervelend hoor

    hij is s'avonds niet meer in staat om huiswerk te maken heeft het dus bijna

    nooit af met alle commentaar van dien

    medicijnen heeft hij om de aggressie tegen te gaan

    dit helpt wel wat maar nog niet helemaal

    we moeten er maar mee omgaan maar dat is op school een stuk makkelijker dan thuis

    gea

  • Ilse

    Aan jullie beiden het advies om de site van de Nederlandse en Vlaamse Tourettevereniging door te nemen. Wellicht hebben jullie dat al gedaan!! Maar ik wilde het toch vermelden.Je zult er veel informatie vinden. Succes!!

    Ilse.

  • Tanja H.

    Precies Ilse, en als je zeker weet dat je zoon/dochter/zelf Tourette heeft/hebt, word dan ook lid van de patientenvereniging, het is het waard.

  • Barbera

    Het bericht van u is al van november 2003, maar ik wil toch even reageren.

    Mijn zoon van 11 heeft ook Tourette. We zijn (nog) geen lid van een vereniging ofzo, maar via de jeugdzorg wel geholpen. Hij slikt momenteel Clonidine. Naast Tourette heeft hij een milde vorm van Asperger. Clonidine helpt wel enigzins, maar (nog) niet voldoende naar onze mening. Het is belangrijk dat de school begrijpt waar de kinderen last van hebben. Een duidelijke brochure, handleiding voor leerkrachten ofzo aanvragen en deze ook met de leraar evalueren is mijn advies. Ook ik weet dat je alles wel zelf moet aandragen bij de leerkrachten, maar in goede communicatie lukt dit wel.

    Onze zoon heeft wel altijd hulp en samenwerking nodig bij huiswerk en oefening met onder controle nemen van de tics. Dit is niet eenvoudig.

    Wij geloven in Jezus Christus als Zoon van God en ervaren dat de Levende God helpt wanneer wij bidden voor onze zoon, maar ook voor de leraren, trainers en anderen om hem heen.

    Belangrijk is dat een leraar of trainer kennis krijgt van wat het allemaal inhoudt.

    Laat je niet afschepen. Duidelijkheid geeft begrip.

    Succes!

  • ilSe S.

    Hallo,

    Ik ben een meisje van 14 jaar en sins ongeveer een jaar is er bekend dat ik tourette heb.Op de basisschool had ik niet zo zeer last van tics, jah ik had wel kleine dingetjes maar dat werd in onze ogen gewoon als mijn gedrag gezien en niet zozeer als tics.Waar ik wel last van had ik concentratie problemen en de boze buien en “irritant gedrag” waar U het over heeft.Bij mij werd er dus ook constant gezegt dat ik erg aandacht vragend was.Ik heb hier best veel problemen mee gehad al op de basisschool.Er is toen zelf in groep 5 al een paar keer door leraren gezegt dat ik gewoon al in de pubertijd zat.Nu er bekend is dat ik tourette heb vallen al die dingetjes op zijn plaats.Het was dus niet zo zeer puberaal gedrag of wat dan ook het was gewoon tourette.Wat U schrijft komt dus wel degeljik bekend voor bij mij.Ik hoop dat U hier iets aan heeft.

  • r.peeters

    hallo ilse

    bedankt voor je reactie, onze zoon zit inmiddels op speciaal onderwijs,met een juf die hem begrijpt, dit heeft hem zo goed gedaan,dat het nu prima gaat op school, hij slikt inmiddels het medicijn orap, dit gaat wel beter hoor, alleen is hij 10 kilo aangekomen,in een half jaar tijd, jammer, maar daar gaan we nu aan werken om er weer een beetje af te krijgen, weten dat je niet de enigste bent is al erg fijn.

    ik wens je het allerbeste.

  • Mary

    Beste schrijvers,

    Wat ben ik blij dat je zoveel kunt vinden over tourette.Vandaag heeft de kinderarts gezegd dat mijn eigen diagnose de juiste was. Mijn zoontje van bijna 9 heeft last van allerlei tics en via een verhaal van iemand kreeg ik eenzet in mijn rug om er achteraan te gaan. eindelijk heb ik een noemer. Ook hij werd op school gezien als een mopperkont, die moeilijk uit een dal kon komen als iets tegenviel. Gedrag was zwak-voldoende terwijl het geen ettertje is. niemand begreep hem. Nu kan er een uitleg komen. Ik heb me ook al aangemeld bij de vereniging vandaag, dus ga er veel in lezen. Over 3 maanden ga ik terug naar de arts om te praten of we willen overgaan op medicijnen. Als ik nu wat reacties lees ben ik daar huiverig voor. Is het al erg genoeg daarvoor. We zien wel. Bedankt voor alles wat jullie al geschreven hebben.

    Mary

  • Tanja H.

    Mary, wat fijn he, als je weet dat het een naam heeft, dat je niet de enige bent.

    Dat heb ik zelf ervaren.

    Ik weet nu ook dat er veel te winnen is, zonder medicijnen. Je kan tips krijgen van anderen, voor jezelf, en voor je zoon. Zulke dingen kunnen soms al zoveel schelen.

    Ik weet dat er een mailinglist is voor ouders van kinderen met Tourette, je kan er info over vinden op gts.wereld.nl. (zonder www ervoor)

    Ik ben zelf een volwassen vrouw van 38, en heb nu sinds 98 de diagnose. Het was voor mij zo'n verschil!! Mijn tics werden alsmaar erger, omdat ik ze wanhopig tegen probeerde te houden, en ik me er zorgen over maakte. Het gekke met tics is, dat ze erger worden, naarmate je ze meer probeert tegen te houden.

    Een psychiater gaf me de tip om te proberen ze steeds langer uit te stellen (dus niet tegenhouden, maar uitstellen), en dan bijvoorbeeld naar het toilet gaan, en ze daar de vrije loop te laten. Ik ging dat oefenen, en nu kan ik het redelijk beheersen. Dat geeft me weer rust, en dat komt de tics ten goede.

    Fijn dat je nu weet waar je aan toe bent!

    Tanja